Tuesday 24 November 2015

Soalan-soalan Lazim 4

Apakah itu bahagian “My Account”?

Bahagian “My Account” adalah di mana anda boleh melihat dan mengkonfigurasi butiran peribadi anda. Butiran peribadi yang boleh dilihat adalah seperti butiran:


  • butiran peribadi: nama, gambar profil dan alamat
  • butiran komunikasi: email.
  • butiran keselamatan: password

* Nombor telefon adalah tetap setelah dilakukan pengesahan.

Bagaimana saya ingin menukar butiran peribadi?
Anda boleh menukar butiran peribadi dengan mengisi mana-mana bahagian yang boleh ditukar. Email pengesahan akan dihantar sebagai rujukan penukaran butiran peribadi.

Namun, anda tidak boleh menukar:
  • butiran nombor telefon yang telah disahkan
  • nama (setelah mula mendapat derma)
Ini bertujuan untuk mengekalkan ketelusan ahli di dalam sistem CharityID.

Apakah itu bahagian “Donation Received”?
“Donation Received” adalah bahagian dimana anda boleh melihat senarai pemberi derma yang telah anda terima.

Anda akan mendapat notifikasi sekiranya terdapat penderma baru ke akaun anda.

Senarai ini penting supaya anda boleh melakukan semakan ke akaun bank anda. Setelah melakukan semakan, anda perlulah membuat keputusan dalam kadar segera sama ada anda ingin:

  • “Approve” sekiranya anda benar-benar menerima derma mereka di akaun bank anda
  • “Reject” sekiranya anda tidak menerima sebarang derma mereka di akaun bank anda

* Sila beri tempoh masa dalam 1-2 hari untuk proses transaksi. Komunikasi sesama penderma dan penerima derma adalah perlu ketika proses ini. Butiran komunikasi turut dinyatakan di bahagian ini.

Sekiranya, penerima derma tidak melakukan sebarang keputusan dalam masa 5 hari, sistem akan melakukan “Auto-Approval” bagi pihak mereka. Ini dikira sebagai denda kerana mereka telah tidak membuat sebarang keputusan dalam masa yang lama dan melambatkan proses penderma untuk Upgrade Level. Proses ini tidak boleh dimaafkan atau dibetulkan semula.

Sekiranya, penerima derma mengambil keputusan “Reject”, tindakan susulan akan dilakukan sesama ahli atas transaksi tersebut. Kesalahan menipu akan menyebabkan akaun ahli akan digantung.

Apakah itu bahagian “Donation Made”?
“Donation Made” adalah bahagian dimana anda boleh melihat senarai ahli yang telah anda salurkan derma anda kepada mereka setiap kali anda melakukan proses upgrade.

Bahagian ini bolehlah dikatakan sebagai senarai upline anda. Namun, senarai ini tidaklah mencerminkan turutan yang sempurna atas sebab-sebab:

  • Upline terlepas donation kerana belum upgrade
  • Upline terlepas donation kerana tidak aktif login dalam tempoh 24 jam sebelum anda melakukan proses upgrade.
Setelah melakukan proses upgrade dan transaksi derma, sila beri tempoh dalam 1-2 hari untuk proses approval. Komunikasi sesama penderma dan penerima derma adalah perlu ketika proses ini. Butiran komunikasi turut dinyatakan di bahagian ini.

Sekiranya, penerima derma tidak melakukan sebarang keputusan dalam masa 5 hari, sistem akan melakukan “Auto-Approval” bagi pihak mereka. Anda bolehlah meneruskan perjalanan anda untuk Upgrade Level seterusnya dalam usaha mencari struktur hirarki sempurna (perfect structure).

Apakah bahagian “Manage Bank Accounts”?
Bahagian ini adalah dimana anda menyenaraikan senarai bank-bank akaun yang anda miliki untuk membolehkan bakal penderma membuat transaksi derma dengan mudah.

Semakin banyak nombor akaun bank yang disenaraikan, semakin mudah bakal penderma anda untuk melakukan transaksi.

Bagaimana saya ingin menukar butiran akaun bank?
Anda bolehlah menukar butiran akaun bank anda di bahagian “manage bank accounts”. Namun begitu, pada satu-satu masa, anda perlulah memiliki satu akaun bank yang perlu disenaraikan di dalam sistem.

Anda bolehlah menambah dahulu senarai akaun bank baru sebelum memadam akaun bank terdahulu (untuk memastikan ada sekurang-kurangnya satu akaun bank direkodkan di CharityID).

Namun begitu, kerap menukar akaun bank adalah amat tidak digalakkan untuk mengelakkan kesilapan dalam proses transaksi derma di masa hadapan. Ini kerana, menukar akaun bank juga sudah pasti memberi impresi negatif kepada bakal-bakal penderma anda.

Apakah itu bahagian “Subscriber List”?
“Subscriber List” adalah bahagian dimana CharityID menyenaraikan potensi bakal penderma anda yang telah berminat dengan promosi yang anda jalankan, tetapi tidak melengkapkan proses pendaftaran atau belum lagi menjadi ahli (belum melakukan proses Upgrade Level 1).

Di sini juga anda boleh melihat sama ada teknik pemasaran yang anda jalankan selama ini berkesan atau tidak. Sekiranya tiada sebarang info di bahagian subscriber, ini bermakna taktik pemasaran anda belum cukup berkesan dan anda perlulah melakukan beberapa penambah-baikan seperti yang kami cadangkan dalam usaha menjemput bakal penderma.

Kategori subscriber boleh dilihat dari segi peratus mereka melengkapkan pendaftaran:
  • 25% adalah ketika proses mengesahkan nombor telefon
  • 50% adalah ketika proses memuat-naik gambar profil dan melengkapkan butiran akaun bank
  • 75% adalah ketika proses menetapkan Referal ID (link akaun)
  • 100% bermakna proses pendaftaran yang lengkap, dan mereka belum lagi Upgrade Level 1 (mungkin kerana kurang yakin)
Anda perlulah melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID. Kebanyakan mereka ada masalah dalam melakukan pendaftaran sahaja tetapi amatlah berminat dengan pelan derma CharityID.

Bagaimana cara dan ayat untuk menerangkan kepada Subscribers tetapi belum lagi menjadi Ahli?

Sebagai tips, adalah menjadi lumrah dunia anda (penerima derma) perlu mengenali bakal penderma anda secara lebih dekat sebelum mereka memberi anda derma untuk menyertai komuniti CharityID ini. Mengenali mereka boleh dilakukan dengan proses follow-up dan pencerahan tentang CharityID. Melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID.

Ini adalah contoh ayat template yang sering digunakan oleh ahli-ahli lain yang kemungkinan berkesan. Hantar mesej ini di Whatsapp, SMS atau Email. Namun, anda boleh lah mengolah beberapa bahagian mengikut kesesuaian. Anda juga boleh terus berhubung melalui panggilan sekiranya lebih selesa berbuat demikian:

Salam 1Malaysia. Tahniah kerana memilih program charityID sebagai medium untuk menjana pendapatan melalui sumbangan derma sesama ahli. Namun untuk memastikan Tuan/Puan dapat menerima sumbangan dari ahli yang lain, Tuan/Puan hendaklah melengkapkan butiran serta permulaan sebagai ahli dan dikehendaki membuat sumbangan yang pertama kepada ahli yang layak. Itu sahaja. Saya akan bantu Tuan/Puan mendaftar dengan lengkap seterusnya menjadi ahli CharityID. Sila hubungi saya semula. Thanks.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.