Thursday, 26 November 2015

Mengapa Perlu Menderma


Derma bermaksud memberi dengan niat membantu. Istilah derma banyak digunakan bukan sahaja untuk wang/duit tetapi seperti derma organ, derma pakaian dan apa jua yang diberi dengan niat membantu boleh menggunakan istilah derma. 

Di dalam pelbagai kamus, perkataan derma lebih lazim digunakan dengan maksud wang/duit dan apa yang bakal diceritakan didalam laporan ini adalah berkenaan dengan derma wang/duit.

Terdapat pelbagai sebab mengapa kita menderma. Mungkin sebab simpati, sebab ada yang meminta, atau dengan niat mendapat balasan pada masa akan datang. Mungkin anda biasa dengan kutipan derma untuk mangsa banjir, gempa bumi, pelarian perang dan sebagainya.

Pernahkah anda meminta derma untuk diri sendiri?

Sememangnya sesuatu yang sukar untuk anda lakukan adalah meminta derma untuk diri anda sendiri. Apabila anda berada di dalam kesulitan atau masalah, anda kerap meminjam.

Terdapat perbezaan besar antara derma dan pinjam. Jika anda mendapat derma, maka ia sememangnya diberi untuk membantu anda. Tetapi jika anda meminjam, anda perlu memulangkannya semula dan kadangkala dengan faedah tertentu.

Terdapat bezaan besar apabila anda berjumpa seseorang dan bertanya "Bolehkah awak derma/bantu saya dengan sejumlah wang?" dengan "Bolehkah awak pinjamkan saya sejumlah wang?".

LAYAKKAH ANDA MENDERMA?

Mungkin kerana gelaran anda, atau pangkat, darjat, keturunan, gaya hidup atau pakaian anda membuatkan anda rasa anda tidak layak menerima derma. Samada anda benar-benar mampu atau menipu diri sendiri, tak kira siapa anda sebenarnya layak mendapat derma jika anda memerlukan bantuan.

Tiada apa yang perlu dimalukan dalam hal meminta derma. Anda bukannya mengemis, meminta sedekah ditepi jalan, tetapi sekadar meminta pertolongan kepada sesiapa yang sudi menolong.

Cuma mungkin dengan gaya dan cara yang tidak betul, bantuan yang anda minta mungkin akan disalah tafsir. Anda mungkin dianggap menipu atau mengambil kesempatan di atas masalah orang lain. Laporan ini membongkar satu teknik bagaimana anda boleh mengumpul derma dengan cara yang sihat dan tidak memudaratkan orang lain malah membantu orang yang merderma anda.

BAGAIMANA MENGUTIP DERMA?

Apa kata kita lihat bagaimana kebiasaannya derma diperoleh. Katakan anda ingin mengumpul derma untuk menyelesaikan masalah anda. Mungkin anda boleh mengiklankan masalah anda kepada media untuk dibaca. Dan seramai hampir 20,000 orang membaca dan simpati dengan masalah anda.

Katakan setiap orang menderma sebanyak RM5 kepada anda. Anda mampu mengumpul sebanyak RM100,000.

Klik imej untuk daftar
Wow! Memang banyak!

Mungkin RM100,000 tersebut mampu menyelesaikan masalah anda. Memang mudah. Akan tetapi, ia bukannya mudah kerana:

1. Tidak berada dalam situasi sehingga 20,000 orang membaca dan simpati dengan anda.

2. Bukan mudah untuk mendapatkan RM5 dari orang tidak dikenali tanpa sebab yang munasabah.

Jadi untuk mengumpul RM100,000 tidaklah semudah mengiklankan masalah anda kepada orang ramai melainkan anda betul-betul dapat menarik perhatian orang ramai dan simpati orang ramai.

KUMPUL DERMA ATAU BERMAIN KUTU?

Pernahkah anda bermain KUTU? Ia adalah satu pakatan derma di mana ia memerlukan sekumpulan orang untuk menderma dalam sesuatu masa. Katakan anda dan 9 orang kawan anda yang lain bersetuju untuk bermain kutu sebanyak RM10,000 seorang dengan giliran bulanan. 

Dalam sesuatu masa seorang dari anda akan memperoleh RM100,000 dan Ya! Mungkin ia boleh menyelesaikan masalah anda. Tetapi pada bulan hadapan dan bulan-bulan seterusnya, anda harus membayar RM10,000 bagi memenuhi giliran kawan anda yang lain. 

Memang seronok jika anda adalah giliran terawal, tetapi jika anda adalah giliran terakhir, anda perlu menunggu 10 bulan untuk mendapat giliran itupun dengan membayar giliran bulanan. 

Jika anda membayar RM10,000 setiap bulan, bukankah lebih baik menyimpan di bank?

Jadi.. adakah cari yang labih baik untuk mengumpul derma tanpa membebankan sesiapa malah menguntungkan mereka yang menderma?

MEMPERKENALKAN CHARITYID

CharityID merupakan sebuah sistem yang berkonsepkan derma P2P (Peer-toPeer) menghubungkan antara penderma dan penerima derma secara terus tanpa sebarang orang tengah. Fungsi sistem adalah sebagai medium hebahan dan penyusun struktur penderma serta sebagai satu applikasi yang mewajibkan semua ahli mengesahkan maklumat terutamanya no telefon supaya menjamin persekitaran rangkaian yang sihat dan telus.

Tujuan CharityID ditubuhkan adalah untuk mewujudkan satu rangkaian penderma yang saling membantu antara satu sama lain dalam masa yang sama membantu orang lain yang memerlukan.

CharityID direka untuk membantu mereka yang betul-betul membantu orang lain dan lebih banyak anda bantu maka lebih ramai orang yang akan membantu anda.

Disebabkan ia selamat dan tidak melibatkan pihak ke-3, anda bebas menghubungi mana-mana penderma anda jika terdapat kekeliruan pada bayaran atau memerlukan bantuan informasi tambahan berkenaan CharityID kepada yang masih baru.

BAGAIMANA CHARITYID BERFUNGSI

Dalam sistem CharityID, semua ahli yang menderma mempunyai kelayakan atau status menerima derma tersendiri. Kelayakan atau status ini dikenali sebagai LEVEL.

Berikut adalah senarai LEVEL dan jumlah GENERASI program CharityID

Terdapat 8 LEVEL di dalam program CharityID. Setiap level mewakili jumlah yang perlu anda derma, dan generasi yang layak menderma kepada anda.

Katakan untuk mula-mula menyertai CharityID. Anda perlulah mendaftar sebagai penderma LEVEL 1. Untuk menderma sebagai penderma LEVEL 1, anda  perlulah menderma 1 Generasi di atas anda dengan bayaran RM60.


Contoh Carta Aliran Derma Dengan Struktur Sempurna

Setiap kali anda memberikan derma, bermakna anda sedang naik ke satu LEVEL penderma yang lain. Graf di atas menunjukkan di mana derma anda disalurkan mengikut level dan generasi. Kesimpulannya, setiap level didermakan ke generasi tertentu yang bermaksud LEVEL 1 di dermakan ke Generasi 1 di atas anda, sehingga LEVEL 8 yang didermakan ke Generasi ke-8 di atas anda. 

Penerima derma haruslah mempunyai LEVEL yang sama atau lebih tinggi dari LEVEL yang anda ingin naik taraf.

Bayaran tersebut dibuat terus ke akaun peribadi penderma yang layak di atas anda tanpa sebarang caj oleh sistem CharityID. Sebelum anda boleh menekan butang upgrade, anda dikehendaki melengkapkan maklumat-maklumat penting seperti nombor telefon (perlu pengesahan), gambar profil, akaun bank dan url promosi anda.


Di dalam ruangan ahli, anda hanya perlu menekan butang UPGRADE, dan CharityID akan mengenalpasti siapa yang layak menerima bayaran anda dan maklumat bank akan keluar.

Nota: Kedudukan anda pada penerima LEVEL 1 akan dikunci sehingga anda membuat pembayaran dalam tempoh 24 jam dari tempoh anda klik butang upgrade pada halaman utama anda.
Seperti gambarajah di atas, setiap ahli dibenarnya meletakkan seberapa banyak bank akaun yang dimiliki untuk memudahkan penderma memindahkan wang mereka ke salah satu bank milik anda. Anda hanya perlu memilih salah satu akaun bank dan memasukkan jumlah derma seperti yang diarahkan. Setelah selesai, anda hanya perlu mengisi borang pengesahan bayaran dan salinan resit (jika anda).

Penerima derma anda akan dimaklumkan melalui email sebaik sahaja anda mengesahkan bayaran anda. Penerima derma diberi masa sehingga 24 jam untuk memeriksa dan mengesahkan bayaran anda. Sekiranya bayaran anda tidak disahkan dalam tempoh tersebut, anda boleh terus menghubungi penerima bayaran tersebut melalui email atau telefon.

Setelah bayaran anda disahkan, secara automatik anda akan dinaik taraf sebagai pemilik akaun penderma LEVEL 1. Sistem CharityID akan menetapkan penderma di bawah anda seramai 3 orang membolehkan anda menerima derma sebanyak RM60 daripada 3 orang penderma GENERASI 1 membolehkan anda menerima derma sebanyak RM180.



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.